Index to Feature Articles:

     "Musical composition – an ineffable act between fantasy and arithmetical and geometrical rigor"
by Liana Alexandra-- NEW!

     "The Age They Wanted to Erase" by Aurelio de la Vega--

     "MUZICA. Living Music" by Liana ALEXANDRA--

     "What Is Art Music?" by Orlando Jacinto Garcia--

     "Marco Stroppa : A Visionary of Sound Architecture"
by Marina Zlender

     "Nationalismo y universalismo" by Aurelio de la Vega

     "Boola Boola Revisited" by Orlando Jacinto Garcia

      You may get a rough translation of the following article to
French, German, Italian, Portuguese, or Spanish.
(Sorry, we have not been able to locate a Free Romanian translator sight. This site has 35 pairs of languages by live translator for a fee.)

1) Highlight the page address in your brower and Click Edit/Copy to Copy it to your Clip Board,
2) Click the word Translation here.
3) Edit/Paste the page address into the page address Textarea in the new window and Click the language you want.
4) The program will retrieve the text and translate it into a pop-up box which may be Copied and Pasted into your word processor, such as Notepad or Wordpad, to be Saved and read later or shared as you wish.
5) Close the new window to return to this page. (Be advised that the translation will be a rough computer translation with some words and syntax not attributable to the author.)



 
MUZICA. Living Music
by Liana ALEXANDRA
This article is "reprinted" in Romanian from review OBSERVATOR CULTURAL,(nr.114a) by permission of the author and copyright proprietor.


 
      Fundatia Living Music a compozitorilor americani din SUA, care cuprinde si citiva compozitori europeni, este una dintre cele mai importante asociatii ale creatorilor contemporani, avindu-l ca director executiv pe dr. Dwight Winenger -- muzician complex si om de cultura cu multiple realizari si in alte domenii.
      Living Music este nu numai o fundatie, ci si o miscare culturala care coordoneaza, de asemenea, si activitatea unor prestigioase universitati, membre ale fundatiei, precum Yale University, University of Illinois/Urbana, University of California (Standford)/Los Angeles, California Institute of the Arts, University of California/Santa Barbara, University of California/Berkeley, University of South California, University of Michigan, Northwestern University, University of North Texas/Denton, Mills College/Oakland -- California, Birmingham -- Southern College s.a. la care sint afiliate si alte institutii de invatamint superior din intreaga lume. Fundatia Living Music are si un numar impresionant de compozitori americani si europeni, dintre care pot fi enumerati Dwight Winenger (presedinte), Lukas Foss -- director de onoare, apoi Charles Norman Mason, Rodney Oakes, Dorothy Hindman, Aaron Rabuscha, la care se adauga compozitori din alte tari, dintre care i-as mentiona, spre exemplu, pe Dinos Constantinides (Grecia), Allan Crossman (Canada), Marian Borkovski (Polonia), Christoph Becher (Austria) si trei compozitori romani: Violeta Dinescu, Serban Nichifor, Liana Alexandra.
      In calitate de membri ai fundatiei, ultimii doi compozitori mai sus mentionati au realizat mai multe colaborari cu colegii americani, Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti gazduind chiar un minifestival, cu acelasi titlu, in anul 1999, realizat de studenti ai facultatii de interpretare. Cu acel prilej, a fost prezent la Bucuresti compozitorul american Aaron Rabuscha, venit de la Dallas (statul Texas). Living Music s-a infiintat in anul l98l, sub numele Minuscule University Press, ca o corporatie a compozitorilor californieni, polarizati in jurul Universitatii Standford, la care s-au adaugat si interpreti ai artei muzicale postmoderne, intr-un spatiu de expresie a prieteniei, izvorita din necesitati umane de a comunica prin metoda interactiva. Folosirea acestei metode a trezit interesul multor muzicieni, profesori si organizatii nonguvernamentale, fapt ce a dus la o rapida si impresionanta crestere numerica a membrilor. Pentru ca am amintit de fenomenul stilistic postmodern, muzicienii americani atribuie alti termeni muzicologici diverselor stiluri ale secolului al XX-lea decit cei europeni. Spre exemplu, ceea ce europenii numesc muzica de avangarda (serialism, dodecafonism, spectralism etc.) ei numesc muzica academica, iar ceea ce europenii considera academic, americanii denumesc avangarda, adica metoda interactiva, care imbina rigoarea stiintifica cu emotivitatea accentuata, data de acel positive mind atitude.
      Desigur, continentul are variate stiluri muzicale, iar diferentele se resimt marcant intre compozitorii care traiesc in statele de pe coasta Atlanticului si cei de pe coasta Pacificului. La postmodernismul promovat de Living Music se poate remarca toleranta stilistica, bazata mereu pe o extrem de riguroasa stapinire a mestesugului componistic, practic un polistilism, care are ca numitor comun expresia si puterea de emotivitate a publicului. Este ceea ce ei declara New Age, adica muzica ce va veni si va aduce pace si tihna sufleteasca si, nu asa cum s-a interpretat, exact pe dos, drept ceva negativ pentru spiritul uman, pentru dezvoltarea mintala a tineretului. Este foarte adevarat ca mass-media noastra este plina de toxine sonore, dar acestea sint interzise la americani si in tari democratice. Fundatia are si o revista periodica, Living Music Jurnal, care apare de patru ori pe an si care prezinta studii si articole despre muzica culta actuala, despre interpretii contemporani, despre activitati didactice care practica metoda interactiva. De asemenea, are si o casa de discuri, LAR (Living Artists Recordings), foarte activa in promovarea muzicii membrilor fundatiei, precum si web-site documentar. Dintre multiplele tratate tiparite de Living Music, as mentiona Muzica pentru marionete si Cromatismul functional (l996-2001) de Dwight Winenger, cel din urma apreciat drept cel mai riguros manifest al artei muzicale postmoderne a zilei. Este cel mai amplu si recent tratat de armonie, care continua cercetarile lui Arnold Schönberg, ale unui continuu potential de functii printre galaxii nelimitate ale unei tonalitati relative.
      De fapt, la origine, arta postmoderna aparuta in SUA si, apoi, preluata in Europa este o reformulare complexa a spiritualitatii umane si sonore a lui Arnold Schönberg. Ca orice termen muzicologic, care circula prin lume, uneori dupa ureche, am remarcat faptul ca in critica romaneasca este asemuit cu toate sonoritatile relativ simpliste sau chiar amorfe, dar care nu au nimic comun cu spiritul lui Arnold Schönberg. In Europa, compozitorii care au aderat si declarativ, si prin creatiile lor, la aceasta atitudine stilistica (New Age) si la etica de promovare a valorilor morale ale umanitatii sint cei trei fondatori ai genericului Nuova Musica Consonante: Boudewijn Buckinx, Dominique Lawalree si Piotr Lachert. Ei au si scos, in urma cu mai multi ani, un compact disc cu acelasi titlu, care cuprinde diferiti autori, cu stiluri variate, reuniti sub cupola expresiei luminoase a artei sunetelor. Din anul 1998, prin voluntariat, am fondat la Bucuresti, impreuna cu compozitorul Serban Nichifor, seria de concerte si conferinte Nuova Musica Consonante, care reprezinta si un arc al activitatii fundatiei Living Music din SUA. Astfel, din anul 2000 am devenit membri ai Asociatiei Europene a Promotorilor Muzicii Noi. Preocuparile teoretice, didactice, creatoare ale noastre si ale colegilor muzicieni mai sus mentionati vizeaza starea apolinica a artei sonore, puterea de comunicare si respingerea oricarei dogme stilistice care reprezinta o agresivitate a lipsei harului componistic. Iata ca acest fenomen New Age este prezent si imbratisat de compozitori de pe cele mai variate meridiane ale planetei, de fapt este o necesitate de comunicare prin toleranta stilistica.

LM


 
Letters to the Editor:
We invite our readers to comment concerning the above Feature Article:
Unless otherwise requested, their comments may be published here.

Index to Quick-reference links for:

      NEW! Feature Articles Index

      Date-sensitive Part I

      Date-sensitive Part II

      Member news

      Undated announcements

      NEW! Letters to the Editor

      Back-issue synopses



Background music is "Phonistic Numerals" (Third movement)
by Dwight Winenger (BMI) © 1997
all rights reserved

strqu2_3.MID was orchestrated by Dwight Winenger (BMI)
on Trax for Yamaha CBX-T3 synthesizer.
MIDI download is FREE; however, we ask you to please inform the composer.



Thanx for dropping by!

This page created 05/23/02 and last updated 05/23/06

Check out the popularity of our various pages and sites.


Visitors to this page since December 15, 1998.